درس13 اجتمایی دوم راهنمایی درس13 اجتمایی دوم راهنمایی
تاریخ : چهار شنبه 9 اسفند 1391
نویسنده : محمد حسین حیدری

پست مؤسسه اي است که از طرف مردم براي تأمين نيازهاي آنها ايجاد شده است. اين مؤسسه مي کوشد تا بخشي از نيازهاي ارتباطي مردم را به بهترين شکل تأمين کند. اگر مردم از امکانات پستي براي انجام فعاليتهاي ارتباطي خود استفاده کنند بسياري از مشکلات آنها به راحتي حل مي شود.
پست براي بالا بردن سطح دانش و اطلاعات مردم، روزنامه ها، مجله، کتاب و ساير مطبوعات را با قيمتي بسيار کمتر از چيزهاي ديگر در تمام کشور توزيع مي کند. پست قادر است براي رفاه و راحتي مردم، بسياري از وسايل مورد نياز آنها را خريداري کند و در منزل به آنها تحويل دهد. مردم اگر نخواهند به طور مستقيم به اداره پست خود مراجعه کنند مي توانند با شماره 193 در تهران و 119 در شهرستانها تماس بگيرند تا مأموران پستي به منزل آنها مراجعه و امانت يا نامه آنها را دريافت کنند. همچنين با استفاده از پست تصويري مي توان در زماني کوتاه، تصوير سند يا نامه را همزمان به شهر بسيار دوري فرستاد.
انجام اين فعاليتها به وسيله مردم و استفاده نکردن از امکانات پست براي آنها رفت و آمد آنها را در شهرها و جاده ها بسيار زياد مي کند. خدمات ديگر پستي عبارتند از: توزيع قبضهاي دولتي، ثبت نام و خدمات آزمونهاي سراسري، صدور بيمه نامه، پرداخت حقوق بازنشستگان تأمين اجتماعي، تعويض شناسنامه ها، فروش بليتهاي مسافرتي و ...



  تعريف واژه ها و اصطلاحات پستي

براي اينکه بهتر بتوانيم از امکانات پستي جهت رفع نيازهاي زندگي خود استفاده کنيم بهتر است با بعضي از واژه ها و مرسولات پستي آشنا شويم.
مرسولات عبارت از کليه چيزهايي است که اشخاص براي يکديگر مي فرستند.
مرسولات سفارشي: شامل مرسولاتي است که فرستندگان براي آنها «قبضي» به عنوان «رسيد» دريافت مي کنند.
مرسولات اکسپرس: مرسولاتي هستند که فرستندگان آنها مي خواهند بهتر از ساير مرسولات، به مقصد برسند.
 



  وظايف ما در مقابل پست

 

پست نيز براي انجام بهتر وظايف خود از مردم انتظاراتي دارد، اداره پست زماني مي تواند تمام خدمات خود را با سرعت و دقت انجام دهد که مشتريان مقررات و ضوابط پستي را رعايت کنند.
- براي اينکه نامه يا امانت حتماً و به موقع به دست گيرنده آن برسد بايد به مقدار کافي در سمت راست بالاي پاکت، تمبر بچسبانيم.
- حتماً کد پستي، نشاني فرستند و گيرنده را در جاي خود بنويسيم تا نامه ما سريعتر به مقصد برسد.
- هيچ گاه در داخل پاکت اشيايي از قبيل سنجاق، سکه و چيزهاي فلزي قرار ندهيم.
 



  تمبر

در روزگاران قديم، هزينه جا به جا کردن نامه را از گيرنده آن دريافت مي کردند، اما به دليل مشکلات زيادي که اين کار داشت، روش استفاده از تمبر در نظر گرفته شد. هنگامي که از تمبر استفاده مي کنيم و آن را بر روي پاکت نامه مي چسبانيم، در واقع کرايه حمل نامه و رسيدن آن را به مقصد مي پردازيم.
هر تمبر يک قطعه کاغذ بهادار است که در عين زيبايي مي تواند نشانگر اعتقادات و آداب و رسوم يک جامعه باشد.
 



  پرسش درس 13:
1 – پست در بالا بردن سطح دانش و اطلاعات جامعه چه نقشي را ايفا مي کند؟

روزنامه، مجله، کتاب و ساير مطبوعات را با قيمتي بسيار کمتر از چيزهاي ديگر در تمام کشور توزيع مي کند.  



  2 – به نظر شما «پست» از نظر اقتصادي چه منافعي براي جامعه دارد؟

مي تواند وسايل مورد نياز مردم را با حداقل هزينه به دست آنان برساند.  



  3 – سه نمونه از وظايفي را که ما در مقابل پست بر عهده داريم بنويسيد.

1. آدرس فرستنده را در سمت چپ بالاي پاکت و آدرس گيرنده را در قسمت پايين سمت راست پاکت بنويسيم.
2. هيچ گاه پول را در داخل پاکت نامه قرار ندهيم، براي فرستاده پول به اداره پست مراجعه و از پست مالي استفاده کنيم.
3. هيچ گاه در داخل پاکت اشيايي از قبيل سنجاق، سکه و چيزهاي فلزي قرار ندهيم.
 



  4 – پست چيست؟

مؤسسه اي است که از طرف مردم براي رفع بخشي از نيازهاي ارتباطي آنها ايجاد شده است.  



  5 – چه نقشهايي بر روي تمبرها زده مي شود؟

در ابتدا تنها نقش پادشاهان بر روي تمبرها زده مي شد ولي به تدريج منظره هاي طبيعي، وقايع تاريخي، تصوير شخصيتهاي ملي و مذهبي و مناسبتهاي گوناگون نيز مورد استفاده قرار گرفتند.  



  فصل هفتم – جمعيت هلال احمر – بيمه
درس چهاردهم – نياز به همدلي

براي همه انسانها در زندگي، مشکلاتي پيش مي آيد که خود به تنهايي قادر به رفع آنها نيستند و نياز به کمک ديگران دارند. ما در زندگي اجتماعي براي رفع مشکلات يکديگر تلاش مي کنيم و چنان به هم وابسته هستيم که اگر مشکلي براي يکي از عزيزان ما پيش آيد بيشتر از خود او ناراحت مي شويم.
در واقع براي ما زندگي بدون همدلي ديگران ممکن نيست. نياز به همدلي هميشه در انسانها بوده است. در گذشته ها نيز انسانها براي حل مشکلات با هم همدلي مي کردند و به کمک يکديگر مشکلات را حل مي کردند. انسانها هميشه به دنبال راهي بوده اند تا بهتر بتوانند از عهده همدلي با خانواده هاي مشکل دار برآيند.
در زمانهاي گذشته به علت کمبود وسايل ارتباطي و نبودن تلفن، راديو، تلويزيون و روزنامه ها، مردم يک منطقه به موقع از وضعيت مردم مناطق ديگر باخبر نمي شدند. امروزه با گسترش وسايل ارتباطي، مردم يک کشور به سرعت از حال و وضع هموطنان خود در ديگر مناطق باخبر مي شوند. هر فردي که احساس مسؤوليت مي کند مي تواند امکانات و وسايل مورد نياز را از همسايگان و فاميل خود جمع آوري کند و آنها را براي مردم نيازمند در شهرهاي ديگر ببرد. البته مي دانيد اين کمکها گرچه لازم است ولي کافي نيست. لازم است مؤسسه اي يا سازماني خاص کارهاي اساسي را براي آنها انجام دهد. يقيناً در زلزله رودبار که در سال 1369 اتفاق افتاد، کارهاي زيادي مي بايست صورت مي گرفت. بيرون کشيدن مصدومان و اجساد از زير آوارها، تأمين خوراک و پوشاک براي زلزله زدگان، دلداري دادن به ايشان و نگهداري يتيمان و غيره. براي انجام چنين فعاليتهاي گسترده و پيچيده اي نياز به سازمان بزرگي است که نيروها و کمکهاي مردمي را در جهت بهتر ياري رساندن به زلزله زدگان هدايت کند. نتيجه مي گيريم که همه انسانها نياز به همدلي دارند.
در جامعه جديد به علت گسترش نيازها و ارتباطات، همدردي، شکل جديدي پيدا کرده است. همدردي تنها به افراد فاميل و همسايگان در يک محله محدود نمي شود بلکه همه مردمي را که در يک کشور و يا حتي ساير کشورها زندگي مي کنند دربر مي گيرد. در جامعه جديد نياز به روش جديدي است تا علاوه بر استفاده از روشهاي قديمي، به صورت اساسي مشکلات مصيب زدگان را رفع کند.
 



  پرسش درس 14:
1 – چرا انسانها با يکديگر همدلي مي کنند؟و در چه مواردي بايد با يکديگر همدلي کرد؟

زندگي بدون همدلي ديگران ممکن نيست. ما بدون همدلي ديگران احساس تنهايي مي کنيم و ادامه زندگي در چنين شرايطي برايمان دشوار است.
درمواردي از قبيل وقايع و حوادثي از قبيل بيماري – بلاياي طبيعي، زلزله، طوفان، جنگ، آتش سوزي و ... بايد همدلي كرد
 



  2-انسانها در زمانهاي گذشته چگونه با يکديگر همدلي مي کردند؟

در زمانهاي گذشته که افراد جامعه نزديکي بيشتري با يکديگر داشتند همدلي خانواده هاي همسايه و فاميل براي حل مشکلات کافي بود. مسجدها نيز نقش مهمي در همدلي با مردم داشتند و مسجدها از طريق جمع آوري کمکهاي نقدي و جنسي مردم، خانواده هاي مشکل دار را سرپرستي مي کردند و آنها را براي زندگي عادي آماده مي ساختند.  



  4 – وسايل ارتباط جمعي در انجام بهتر همدلي چه تأثيري دارند؟

امروزه با گسترش وسايل ارتباطي، مردم يک کشور به سرعت از حال و وضع هموطنان خود در ديگر مناطق، باخبر مي شوند و در اين شرايط، هرکس مي تواند به اندازه توان خود به افراد مصيب زده کمک کند.  



  5 – آيا در جوامع امروز مي توان بدون وجود مؤسسه هايي همدلي با افراد جامعه را هماهنگ کرد؟ چرا؟

خير. زيرا کمکهاي مردم هرچند لازم است ولي کافي نيست. لازم است مؤسسه يا سازماني خاص کارهاي اساسي را براي آنها انجام دهد و سازمان، نيروها و کمکهاي مردمي را در جهت بهتر ياري رساندن، هدايت کند.  



  6 – اگر در جوامع امروزي مردم با يکديگر همدلي نداشته باشند چه مشکلاتي پيش خواهد آمد؟وآيا مي توان در جوامع امروزي به روشهاي همدلي که در گذشته وجود داشته است اکتفا کرد؟ چرا؟

کساني که نياز به کمک دارند، ممکن است به درستي از اين کمکها بهره مند نشوند و وسايل مورد نياز ديگران به درستي در ميانشان تقسيم نشود.
خيربه روشهاي همدلي دز گذشته نمي توان اكتفا كرد. به علت گسترش ارتباطات و علوم و فن آوري، همدردي شکل جديدي پيدا کرده است. امروزه همدردي تنها به فاميل و همسايگان در يک محله محدود نمي شود، بلکه همه مردمي را که در يک کشور يا حتي در ساير کشورها زندگي مي کنند را دربر مي گيرد؛ از اين رو ديگر نمي توان تنها از روشهاي قديمي همدردي و کمک به افراد، خانواده ها و مردم يک جامعه که دچار مشکل شده اند استفاده کرد. در جامعه جديد نياز به روش جديدي است تا علاوه بر استفاده از روشهاي قديمي به صورتي اساسي مشکلات مصيب زدگان را رفع کند.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید اسم من محمد حسین حیدری دانش اموز مدرسه ی تیز هوشان شهید باهنر 4 هستم